Κυριακή, Ιουνίου 30, 2013

Τάι τσι τσουάν για συμπληρωματική αντιμετώπιση ψυχικών δυσκολιών



Τελευταία, στις ομάδες δραματοθεραπείας, κατά τη φάση τεχνικών ζεστάματος κάνουμε κάποιες ασκήσεις τάι τσι τσουάν. Πολλοί από τους ανθρώπους που συμμετέχουν στις ομάδες αναφέρουν ότι τους βοηθούν πολύ κι ότι σε δύσκολες στιγμές μέσα στη βδομάδα κάνουν μόνοι τους αυτές τις ασκήσεις για να αντιμετωπίσουν κυρίως το άγχος αλλά και την κατάθλιψη.

Γνώριζα τα οφέλη του τάι τσι τσουάν από προσωπική εμπειρία και σκεφτόμουν καιρό να σχηματίσουμε μία ομάδα τάι τσι,  ως συμπληρωματικό μέσο για την αντιμετώπιση διαφόρων διαταραχών.  

Τι είναι όμως το τάι τσι τσουάν...

Πρόκειται για μία παλαιά κινέζικη πολεμική τέχνη στην οποία όλο το σώμα γυμνάζεται με μαλακό τρόπο χωρίς κανενός είδους βίας. Ανήκει στις εσωτερικές πολεμικές τέχνες της Ασίας. Εσωτερικές ονομάζονται οι πολεμικές τέχνες που εμπλέκουν αλλά και εξασκούν και ψυχοδιανοητικές λειτουργίες.  
Οι ασκήσεις του τάι τσι είναι αργές και διακρίνονται για την αρμονία και την ομορφιά τους. Το σώμα δυναμώνει χωρίς να καταπονείται, ενώ η υγεία ωφελείται πολλαπλά.

Στο επίπεδο του ψυχισμού τα oφέλη είναι πολλά:

Το τάι τσι είναι αγχολυτικό. Αυξάνει την σωματική αλλά και την νοητική ευφυία. Η σωματική ευλυγισία προκαλεί και ψυχική ευλυγυσία. Βοηθά στην συγκέντρωση,  στην ενδοσκόπηση στην συμφιλίωση, αλλά και στην επικοινωνία με τον άλλον. Δεν είναι καθόλου ανταγωνιστικό αλλά συμπληρωματικό.   
Ένα από τα  οφέλη του τάι τσι είναι η μάθηση στην εξοικονόμιση ενέργειας. Γνωρίζουμε πόσο στις περισσότερες διαταραχές ψυχική ενέργεια ξοδεύεται μάταια εξαιτίας εσωτερικών συγκρούσεων και δυσάρεστων αυτόματων σκέψεων, με αποτέλεσμα το υποκείμενο να αισθάνεται εξαντλημένο και να γίνεται αναποτελεσματικό...

Σταδιακά το σώμα που ασκείται μέσω του τάι τσι γίνεται ευλύγιστο ενώ αναπτύσσεται η ισορροπία. Έρευνες μάλιστα αναφέρουν ότι η άσκηση στο τάι τσι σε μεγάλες ηλικίες μειώνει σημαντικά τα ατυχήματα από πέσιμο.  

Προτείνω τη συμμετοχή σ’αυτή την ομάδα εκμάθησης και άσκησης Τάι τσι τσουάν ως μέσο συμπληρωματικό θεραπείας για όσους βρίσκονται ήδη σε ψυχοθεραπεία και σε φαρμακευτική αγωγή για ψυχολογικές δυσκολίες και σε όποιους άλλους  διστάζουν να ξεκινήσουν μία ψυχοθεραπεία παρόλο που υποφέρουν από άγχος, κατάθλιψη και κακή σχέση με το σώμα και την εικόνα του σώματος.

Το τάι τσι θα γίνεται κάθε Παρασκευή 8.00-9.30

Κόστος συμμετοχής για κάθε συνάντηση: 12 ευρώ.
Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής: 2108064426.  

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Asmundson, G., Norton, P. & Vlaeyen, J. (2004),  Fear-avoidance models of chronic pain an overview, in G Asmundson, J. Vlaeyen & G. Grombez (Edit.), Understanding and treating fear of pain. New York: Oxford University Press.

Davis, B., (2005), Tάι Τσι τσουάν, τα κλασσικά κείμενα, μετφρ. Β. Ρούπας, Αθήνα: Αλκίμαχον.

Herzog, Tr., (2011), Art of Tai Chi, Annals of the American Psychotherapy Association. Volume: 14. Issue: 3. Publication Year: 2011. Page Number: 36+.

Jin, P. (1989). Changes in heart rate, noradrenaline, cortisol and mood during tai chi. Journal of Psychosomatic Research, 33, 197-206.

Meyers, A., Powell, L., Maki, B., Holliday, P., Brawley, L., & Sherk, W. (1996), Psychological indicators of balance confidence: Relationship to actual and perceived abilities. Journal of Gerontology, 51, 37-43.

Suler, J.R. (1991). The t'ai chi images: A Taoist model of psychotherapeutic change. Psychologia, 34, 18-27.

Wolf, S., Coogler, C & Xu, T. (1997) Exploring the basis for Tai Chi Chuan as a therapeutic exercise approach. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 85, 886-892.